torsdag 26 mars 2009

Håkan Boström, halleluja!

Jag kommer inte ihåg senast som jag kunnat le åt en ledarsida, debattartikel eller insändare som handlar om skolan, och då räknar jag inte med alla de gånger som ett hånleende smugit sig fram i brist på andra känslouttryck. Den här gången är jag heller inte ironisk, jag gillar det lilla som Boström lyckas destillera ur LRs rapport, samt alla påminnelser om hur nedvärderat utbildningsverksamhet blivit i vårt samhälle då sosseregeringen glömt sina gamla folkbildningsideal och bogarna i vanlig ordning hellre ser att arv går före kompetens i samhällets hierarkiska system. Faktum är att Boström är en bättre representant för skolan än vår kära Metta Fjelkner, och Eva-Lis Pris Siren, eller vad hon nu heter ska vi inte nämna då vi pratar seriös skoldebatt (nu gjorde jag ju det i alla fall, nåja). Håkan Boström halleluja. Och jag gillar honom bara för att han är man.


http://www.dn.se/opinion/signerat/skolan-bade-stat-och-mangfald-1.830277

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar